Så blev det den sidste feriedag for mit vedkommende. Ferier går bare alt for hurtigt, men selvom jeg godt kunne bruge nogle flere fridage, bliver det da også fint at komme tilbage og sige hej til kollegaerne. Samtidig begynder jeg også at mærke efterårshyggen komme snigende, og det glæder jeg mig faktisk også til.

I torsdags kom vi hjem fra den dejligste tur til Mallorca. Jeg havde ikke været der i 10 år, men har været der mange gange som barn. Dengang var det de klassiske charterture i det mere turistede Alcudia, men Mallorca kan bare meget mere end det, og vi gjorde vi os umage for at prøve noget andet, både med hensyn til område og spise.

Vi boede i Cala Fornells 30 minutters kørsel vest for Palma. Byen ligger i forlængelse af Peguera som er et klassisk turist område, men i Cala Fornells er der mere stille, meget små fine strande med klipper med enkelte liggestole. Meget charmerende og det viste sig også at være et rigtig godt sted at snorkle. Vandet på Mallorca er simpelthen så klart og rent, og med den helt rigtige blå-tyrkise farve.
Vi havde overvejet om vi skulle leje et hus/lejlighed, men vi tængte til at bo et sted hvor vi ikke skulle røre en finger, og vi valgte derfor at på det yderste hotel i bugten, nemlig Hotel Coronado, som ligger lige ned til vandet, og med en stor skov bagved. Hotellet er nyere renoveret, så hvis man gerne vil bo mere charmerende i traditionel spansk stil skal man ikke vælge dette, men beliggenheden og udsigten var helt perfekt for os.

Udsigt fra værelset på Coronado, i Cala Fornells
Cala Fornells

Udover at snorkle, læse, spise is, drikke drinks og ellers bare stirre ud over vandet, var vi også på et par enkelte ture, da vi havde leget en bil hele ugen.

Den første tur kørte vi op langs hele vest- og nord-vest kysten hvor vi passerede små byer på vejen. Jeg var ret vild med byen Banyalbufar, hvor der blandt andet ligger restauranten 1661 Cuina de Banyalbufar, med den vildeste udsigt, som skulle have god mad. Vi spiste der desværre ikke denne gang, men den er på min liste til næste gang.

Vi gjorde et stop i den charmerende by Valldemossa som mange nok kender eller har hørt om hvis de har været på Mallorca. Virkelig fin bjergby, men dog også en del turister. Vi gik lidt rundt i gaderne, snuppede en is og en kop kaffe der inden vi kørte videre.

Valldemossa

Vores mål med turen var Sa Fordada, som er en restaurant som ligger på en halvø med den vildeste udsigt over vandet. Her laver den en (eftersigende) rigtig god Paella, tilberedt over åben ild.
Man kan ikke køre dertil så man må vandre ca. 45 minutter ned ad bjerget (og 1 time når man skal op igen) for at besøge den. Vandreturen er i sig selv en oplevelse, men lidt hård på tilbageturen pga. Varmen, men det er hele turen værd. Dog viste det sig at man skal reservere bord i forvejen. Vi synes ellers selv vi plejer at være rimelig tjekkede med at researche os frem til den slags, og da vi ikke fandt nogen hjemmeside på stedet formodede vi da at man sikkert ikke skulle bestille bord. Men det skulle man altså, og vi kunne derfor desværre ikke få plads til at spise. Vi var ikke de eneste der kom forgæves, og nogle blev også lidt sure over at have vandret 45 minutter ned ad et bjerg, forgæves.
Heldigvis var vi ikke så sultne, og tog derfor bare plads i baren og fik lidt at drikke, hvilket også var meget lækkert og bestemt turen værd, da det i sig selv bare er en flot naturoplevelse. Men skal man besøge stedet for at spise skal man lige researche sig frem til telefonnummeret og bestille bord i forvejen.

Sa Fordada
Kristian på bjergvandring til Sa Fordada

Ved Sa Fordada
Åbent køkken ved Sa Fordada

Den anden tur vi var på gik til Sollér og Port de Sollér, som ligger på nordkysten. Imellem de to byer kører der stadig sporvogne.
Sollér er en lille bjergby med hyggelige små gader og torv, hvor Sollér så vidt jeg kunne fornemme primært bestod af en strandpromenade og en lille havn. Masser af restauranter langs vandet. Vi snuppede bare en lille smoothie, vi gik forbi restauranten Randemar som så meget god ud, så den må også på listen.

Gader i Sollér
Sollér

Port de Sollér

Efter Sollér ville vi have kørt til Cala de Deiá for at spise is og snorkle da det skulle være en meget fin og idyllisk bugt, men da vi nåede nedkørslen dertil var der spæret for biler, da alt parkering i bugten var optaget, og man kunne kun komme derned ved at vandre. Turen derned ville jeg gerne have taget men efter den meget varme vandretur op fra Sa Fordada et par dage forinden, blev vi enige om at vi ikke helt orkede sådan en tur igen, så det må også blive en anden gang.

Vi lavede lidt research for aftensmaden alle aftenerne. Det har vi egentlig bare fundet ud af at vi skal for ikke at blive alt for skuffede. Selvom jeg godt kan lide tanken om ”bare lige at gå ned på gaden og finde et sted” når vi er ude at rejse, så ender det desværre ofte med at vi enten vader rundt i flere timer for at finde noget, eller vi ender på en skuffende turistfælde hehe.

I Cala Fornells er der ikke så meget by, man kan dog sagtens gå til nabobyen Peguera, men det virkede det meget turistet. Vi fandt dog et godt sted. La Gritta, som ligger imellem Cala Fornells og Peguera, højt hævet over havet, med en flot udsigt. Her endte både den første og sidste aften, og de havde rigtig godt mad, i hvert fald deres fiske og skalddyrsretter.

La Gritta

Det bedste måltid fik vi dog på Oliu, som ligger lidt væk fra kysten, imellem Cala Fornells og Andratx. Et meget lækkert sted. Spørg efter deres tasting menu, den er vildt lækker, med 9 små retter, for 40 euros pr. person.

Restaurant Oliu
Tasting menu på Oliu
Tasting menu, Oliu

Port d’Andratx, ca. 15 minutters kørsel mod vest, har også rigtig mange restauranter og en stor havn.
Vi fik også rigtig god mad på 7 Fuegos i Santa Ponsa ca. 15 minutter øst for Cala Fornells.
Og husk selvfølgelig at få en Paella bare en enkelt gang, det er så lækkert.